Новости

03.02.2014

Простої на російській митниці загрожують подальшим контрактам

Генеральний директор Федерації роботодавців України Руслан Іллічов розповів про те, чому Росія почала блокаду українського імпорту і яка нині ситуація з проходженням українських товарів в інтерв'ю виданню Forbes.

Яка зараз ситуація з пропуском українських вантажів на російській митниці? Як відомо, 28-29 січня в українських експортерів були проблеми.

— Сьогодні вже є сигнали, що машини розмитнюються в штатному режимі. Профілі ризиків не висвічуються, і розмитнення відбувається без будь-яких проблем. Ті компанії, які потрапили під дію профілів ризику 28-29 числа, вже закінчують процедури. У одних був більш строгий контроль, в інших — менш. Хтось змушений був вивантажувати товари на склад тимчасового зберігання, у когось були взяті на експертизу сертифікати та зразки, у когось ні.

Ми сподіваємося, що якщо найближчим часом тенденція відсутності профілів ризику по різним компаніям і товарним групам підтвердиться, то вже у понеділок зможемо констатувати нормалізацію ситуації.

Скільки підприємств на сьогодні подало вам скарги на проблеми із проходженням російської митниці?

— До нас звернулося 13 підприємств. Це були представники харчової промисловості, металургії, машинобудування, сільськогосподарського машинобудування, гідравліки, кондитерської промисловості.

А ви можете назвати підприємства?

— Я не хотів би називати підприємства, тому що у них є сьогодні побоювання, що публічність може їм нашкодити. І я їх розумію.

Ви проводили у Москві консультації з Російським союзом промисловців і підприємців. Вони допомогли зняти напругу, що склалася на митниці?

— Якщо говорити правовою мовою, то профіль ризику — це повна прерогатива Російської Федеральної митної служби. Вона вводить профіль ризику, і вона ж його знімає. Це її суверенне право, яке закріплене у положеннях Митного кодексу Російської Федерації.

Значить, РСПП не може вплинути на безпосереднє вирішення проблем на митниці?

— Вони не можуть вплинути, вони можуть лише висловити свою думку. І голос бізнесу може бути почутий, а може — й ні. Але ми вважаємо, що сьогодні ситуація починає унормовуватися.

В яку суму (у середньому) компаніям обходиться один день простою у зв'язку з перевіркою на профіль ризику?

— З точки зору простою автотранспорту втрати вимірюються сотнями доларів. Вантажно-розвантажувальні роботи, на які підприємство має наймати техніку, це, по машині або вагону, теж невеликі гроші. Некритичні витрати і на розміщення на складах тимчасового зберігання. Тут проблема не в прямих втратах, пов'язаних із простоєм. Головна проблема у подальших контрактах. Складнощі які у нас були в серпні-вересні 2013 року, в першу чергу призвели до того, що у 2014 році деякі підприємства все-таки не дорахувалися контрактів з російськими партнерами.

Таке раптове підвищення уваги до українських товарів має економічний або політичний підтекст?

— Ми як Федерація роботодавців України — структура аполітична. Політикою не займаємося і не коментуємо. Це право Російської митної служби.

Але якісь об'єктивні причини для зупинки були?

— Ще раз повторю: це право Російської Федеральної Митної служби. Вона може ці ризики хоч щотижня вводити, може скасовувати. Але ми не вважаємо, що для потрапляння в профілі ризику (за прикладом минулого року) у цих компаній або їх продукції були якісь економічні передумови.