Новости

12.11.2009

Стратегія Пенсійної реформи у фокусі соціального діалогу

В об’єднанні організацій роботодавців Харківської області «Граніт», за участі об'єднання профспілок Харківської області та членських організацій ООР ХО «Граніт» відбулось обговорення проекту Концепції подальшого проведення Пенсійної реформи в Україні.

Учасники обговорення зійшлися на тому, що проект Концепції носить занадто загальний характер, не містить в собі конкретних, чітких напрямків і дій Уряду на перспективу, не дає відповіді, якою ж все-таки буде пенсійна система, яка її кінцева мета, в чому полягатиме її ефективність і якими будуть пріоритети?

Як нинішнім пенсіонерам, так і молодому поколінню не зрозуміло, що чекає їх у найближчий час та в майбутньому, на який віковий ценз розрахований другий та третій рівень пенсійної реформи та хто буде відповідальний за якість роботи недержавних пенсійних фондів?

Учасники обговорення зійшлися на тому, що передумов для пришвидшення роботи по запровадженню недержавного пенсійного забезпечення та накопичувальної системи пенсійного страхування на даний час явно недостатньо і насамперед з наступних підстав:

  1. Вкрай негативний вплив світової фінансово-економічної кризи на всі галузі економіки України та відсутність перспектив активного зростання її в найближчі роки. З урахуванням прогнозних показників темпу зростання ВВП така можливість може наступити не раніше ніж через 4 роки.
  2. На жаль, не створені умови для мотивації людей до праці, поваги до кожної працюючої людини та сплати внесків до Пенсійного фонду.
  3. Банкрутство суб’єктів господарювання, ліквідація значної кількості робочих місць, різке падіння обсягів виробництва, масове застосування скороченої тривалості робочого часу – все це призводить до різкого зменшення рівня оплати праці, рівно як і до зменшення відрахувань до Пенсійного фонду.
  4. Хронічний характер (з 1996 року) багатомільйонних боргів із заробітної плати та ще й занадто низький її рівень у подавляючої більшості працюючого населення.
  5. Відсутність стійкої довіри у населення до банківської системи, фондових ринків, страхових компаній, недержавних інститутів, фондів соціального страхування. mdash; у молодого покоління, на яке і розраховані реформи.
  6. Високий рівень нелегальної зайнятості і практики отримання заробітної плати «в конверті» та недостатня відповідальність за несплату внесків до Пенсійного фонду.

Що стосується солідарної пенсійної системи, впевнений Василь Григор'єв — виконавчий директор ООР ХО «Граніт», то поспішність введення другого рівня пенсійної реформи із запровадженням фіксованого розміру страхових внесків на рівні 7 відсотків від заробітної плати працівника із одночасним зменшенням роботодавцем на цей же відсоток відрахувань від фонду оплати праці, може розбалансувати, а то й зруйнувати діючу солідарну систему.

Тому необхідно, перш за все, вдосконалити діючу солідарну систему, підняти її авторитет, наглядно демонструвати її привабливість та надійність. Зробити її стабільною та справедливою до кожного платника внесків. Якщо солідарна система буде свідчити, що вона забезпечує гідний рівень життя пенсіонерів, то це і буде прикладом для молоді та надією на гідне життя в старості, спонукатиме до сплати внесків до Пенсійного фонду, сприятиме участі в недержавному пенсійному страхуванні.

Назрів час реформування самої солідарної системи, впевнена Жанна Антонець — член правління Харківської обласної організації роботодавців «Граніт», голова Харківського територіального відділення Асоціації платників податників України та прийняття Єдиного пенсійного законодавства для всіх категорій працюючих. На часі ліквідувати більше 20 законів і норм законодавства, регулюючих призначення та перерахунок пенсії пільговим, вибірковим категоріям працюючих, які мають преференції, встановлення чітких критеріїв між рівнями мінімальної та максимальної пенсій.

Якщо ми використовуємо елементи Пенсійних систем європейських та інших країн світу, то повинні враховувати, що в жодній країні світу не існує диференціації в десятки разів між мінімальною та максимальною пенсією, тільки 1:4 або 1:5.

На думку та пропозиції різних категорій працюючих і професійних спілок підприємств та організацій, як підкреслив Сергій Тесленко — голова об'єднання профспілок Харківської області, більш реально та позитивно сприймається напрямок удосконалення діючої солідарної системи шляхом введення системи софінансування пенсій, при якій кожен бажаючий мав би можливість перерахування на свій особовий рахунок, відкритий у Пенсійному фонді, кошти на свою майбутню пенсію.

Для підвищення довіри до таких перерахувань обов’язковою умовою повинно стати те, що особові рахунки громадян повинні передаватися у спадщину, а також мають бути визначені умови, при яких платник внесків буде мати право отримувати свої накопичування одноразово або частково. При чому всю цю роботу слід проводити на базі управлінь Пенсійного фонду, не створюючи нових установ і закладів, роблячи тим самим її менш затратною та більш надійною для громадян України.

Давно назріла ліквідувати таку соціальну несправедливість і дикість цивілізованого світу, як зрівнялівка в пенсіях тим, хто має страховий стаж та тим, у кого він відсутній або незначний, - впевнений Юрій Якут — голова обласної організації роботодавців побутового обслуговування. — Чому той, хто пропрацював 30-40 років отримує практично таку ж пенсію, як і той, хто не працював взагалі або пропрацював перед виходом на пенсію кілька років? На сьогодні це вкрай гостре та болюче соціальне питання.

І зовсім незрозумілим є той факт, що Концепція передбачає введення Єдиних правил пенсійного забезпечення для всіх громадян у разі виходу на пенсію. Але ж навіть нехай і Єдині правила, але це далеко не Єдиний пенсійний закон, що може свідчити про відсутність у перспективі корінних змін у солідарній системі пенсійного забезпечення.

Учасники обговорення дійшли згоди щодо необхідності узагальнення висловлених пропозицій і зауважень та підготовки відповідних листів до Федерації роботодавців України та Федерації професійних спілок України.