Новости

05.07.2011

ОБГОВОРЕННЯ ЗАКОНОПРОЕКТІВ: Шлях до розвитку корупції або чому роботодавці проти надання необмежених та безконтрольних повноважень інспекції праці

Спільний представницький орган роботодавців на національному рівні, розглянувши проект Закону України відносно внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та охорону праці (реєстр.№8484 від 07.06.2001) та врахувавши зауваження до законопроекту обласних організацій роботодавців, в тому числі і Об'єднання організацій роботодавців Харківської області «Граніт», звернувся з відповідним листом до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці і Міністерства соціальної політики України.

У листі, зокрема, йдеться про те, що зміни запропоновані у зазначеному законопроекті вступають у суперечність із загальними принципами здійснення нагляду за дотриманням законодавства визначеними в Законі України «Про основні засади державного нагляду або контролю у сфері господарської діяльності».

Роботодавці вважають, що сьогодні відсутні будь-які підстави вважати нагляд за додержанням законодавства про охорону праці «особливим» видом нагляду, який повинен передбачати інші, ніж нині визначені в законодавстві процедури нагляду. Слід також відзначити, що діюче законодавство надає інспекторам абсолютно достатній обсяг повноважень для того аби ефективно впливати на роботодавця, включаючи механізм зупинки об’єкта чи підприємства у випадку загрози життю та здоров’ю працівника.

Надання інспекторам необмежених і, головне, ніким неконтрольованих повноважень, на кшталт, змоги здійснювати перевірки без попереднього повідомлення у будь-який час доби, заходити у будь-яке приміщення, включаючи приватні помешкання, лише сприятиме розквіту і без того значного рівня корупції, натомість не даючи результатів. Тому, на думку бізнесу, замість посилення поліцейської складової нагляду необхідно впроваджувати інші принципи функціонування нагляду, а саме перетворити інспектора на аудитора і помічника роботодавця.

До того ж спроби надати «особливий» статус одному з п’ятьох видів інспекторів праці в Україні є недоцільним і з іншого боку. Розуміючи визначені у конвенції МОП №81 основні принципи діяльності інспекції праці, СПО роботодавців вкотре звернуло увагу на необхідності першочергового приведення діяльності п’ятьох інспекцій праці в Україні до загальновизнаних підходів — – Єдиної інспекції праці, яка забезпечуватиме комплексний нагляд за дотриманням законодавства. В іншому випадку, вважають роботодавці, надання повноважень багаточисельній армії інспекторів з різних міністерств та відомств лише посилить адміністративний та фіскальний тиск на бізнес, який і без того вкрай негативно сприймає існуючі умови господарювання.

Отже роботодавці вважають законопроект №8484 передчасним, а тому пропонують розглядати питання повноважень інспекторів праці у сукупності з питанням формування інтегрованої інспекції праці. Зауважимо, що саме таку позицію СПО роботодавців висловлює і в процесі обговорення ініціативних законопроектів Уряду щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про працю та легалізацію оплати праці.