ЗУСТРІЧ З ПРЕМ’ЄР-МІНІСТРОМ УКРАЇНИ
Під час зустрічі Прем’єр-міністра з роботодавцями та профспілками Голова Ради Федерації роботодавців України Дмитро Олійник зазначив, що значною мірою Програма діяльності Кабінету Міністрів України співпадає з нашим Маніфестом роботодавців, але в історії України було багато програм, у яких були правильні цифри та гасла, але реалізація їх була з точністю до навпаки. Тож питання в тому, як нам ці два документи спільно реалізувати.
Наразі вкрай важливе швидке прийняття рішень, швидке реагування на внутрішні та зовнішні ризики. Саме у них порятунок економіки України. Саме тому ми, не чекаючи на затвердження та публікацію Програми Уряду, спільно з Мінекономіки вже розпочали реалізацію багатьох пунктів, які ми зараз бачимо у Програмі.
Зокрема, йдеться про:
- розроблення та реалізацію Державної програми стимулювання економіки
- надання кредитної підтримки бізнесу
- підтримку вітчизняного товаровиробника, зокрема шляхом застосування механізму публічних закупівель тощо
На важливі питання та виклики економічного сьогодення ми вже відповідаємо нашими діями та підзаконними актами.
Зокрема, ми спільно підготували проекти постанов щодо:
- здійснення закупівель техніки галузі машинобудування з підтвердженим ступенем локалізації виробництва
- запровадження врахування вартості життєвого циклу у рамках державних закупівель
Їх необхідно прийняти якнайшвидше. І це дасть миттєвий ефект. За нашими розрахунками – не менше 100 мільярдів гривень інвестицій у економіку України протягом кількох років.
Як приклад – наш проект виробництва в Україні електровозів із рівнем локалізації 53%. Ми говоримо, що ця цифра – досяжна.
За базу ми взяли 205 електровозів для УЗ вартістю 1 млрд доларів.
Ми порахували і побачили що від реалізації проекту країна отримає:
- більше 25 тисяч робочих місць
- понад 6 млрд грн. податків
Після зустрічі з керівництвом УЗ та вітчизняними виробниками у Мінекономіки навіть Укрзалізниця визнала, що досягти 35% локалізації можливо. Необхідне лише чітке доручення та контроль за його виконанням.
Більше того, якщо ми говоримо про УЗ в цілому, її модернізація може бути й інфраструктурним проектом під патронатом Президента. Адже це й рухомий склад, і вагони, і інфраструктура.
Саме тому ми пропонуємо Уряду виступити з такою ініціативою і залучити до проекту у тому числі й Укрексімбанк.
Ще один важливий пункт – допомога по частковому безробіттю. Ми його спільно реалізуємо, програма вже показала свою ефективність.
Вже прийнято 14 000 рішень щодо надання цієї допомоги роботодавцям з числа МСБ для виплати 125 тис. працівників.
Профінансовано понад 415 млн. грн.
8 великих підприємств-виробничників уклали договори про надання допомоги по частковому безробіттю для виплати 9 613 працівникам, профінансовано 21,8 млн грн.
Але програма має певні недоліки щодо виключення зі спрощеного механізму отримання допомоги суб’єктів великого підприємництва - бізнесу, який має 250 та більше працівників.
Також важливо, щоб програма допомагала роботодавцям, які оголосили простій виробництва з оплатою 2/3 окладу та працівникам, які вимушено відправлені у відпустки без збереження заробітної плати через скорочення обсягу реалізації продукції, робіт, послуг.
Тому просимо якнайшвидше їх усунути, і надали пропозиції, як це зробити.
Дуже сумний момент. Закон 466 або 1210. Це закон, який може вбити економіку України та інвестора. І Україна стане чорною плямою на інвестиційній карті світу. Не можна було зараз приймати такі зміни до ПКУ. Ми просили Верховну Раду цей закон не приймати. Закликали Президента його ветувати. Тепер залишається лише вносити у нього зміни, але це необхідно зробити максимально швидко.
Експортно-кредитне агентство має запрацювати, для цього потрібні зміни до бюджету та 2 млрд грн. статутного капіталу.
Але є й інші механізми підтримки експорту, які потрібно запускати.
Необхідно розробити Державну програму підтримки несировинного експорту з передбаченням механізму короткострокового кредитування експортерів ПАТ «Укрексімбанк» за аналогією з Державною програмою «Доступні кредити 5-7-9%». Укрексімбанк вже зараз у рамках програми 5-7-9 може запускати проект під готові контракти.
А також залучити до Державної програми «Доступні кредити 5-7-9%» середній і великий бізнес.
Звернули увагу Уряду, що Меморандум з МВФ у багатьох позиціях суперечить задекларованим Кабміном на майбутнє цілям. Ми побачили у цьому документі кілька критичних ризиків для економіки.
Це зобов’язання української влади проводити ще більш жорстку фіскальну політику та одночасно – фактична заборона щодо фіскальних методів підтримки розвитку економіки, збільшення інвестицій тощо. Хоча саме цього очікує бізнес та вимагає стан економіки – особливо під час «корона кризи».
Ми будемо публічно наполягати, що це – не в інтересах України.
І друге – це зобов’язання щодо фактичної незалежності НБУ від України та її економіки, зосередження його діяльності виключно на таргетуванні інфляції, що безумовно призведе до пригнічення економічного зростання та збільшення проблем зайнятості.
Тим більше, що політика НБУ у попередні роки наочно продемонструвала свою згубність для економіки та промисловості.
Ми наполягаємо, що Закон «Про Національний банк України» має бути змінений. І що НБУ, Кабмін та АМКУ мають працювати як одна команда в інтересах України.
Адже маємо спільне завдання – побудувати конкурентоспроможну економіку України задля добробуту для всіх.