Новости

24.04.2020

ВІДКРИТЕ ЗВЕРНЕННЯ ФРУ ДО ПРЕМЄР- МІНІСТРА УКРАЇНИ ЩОДО РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ З ЛОКАЛІЗАЦІЇ ЕЛЕКТРОВОЗІВ В УКРАЇНІ

В умовах пандемії коронавірусу та масштабної світової економічної кризи, наслідки якої можуть бути сильнішими за кризу 2008 року (навіть, жорсткішими за часів Великої депресії 30-х років), більшість країн світу неминуче підуть по шляху закриття своїх економік та їх підтримки, в т.ч. шляхом прямого фінансування окремих галузей та заміщення імпорту.

Зрозуміло, Україна сьогодні має досить обмежені ресурси для прямого стимулювання економіки. В результаті прийнятих 13 квітня Верховною Радою змін до Державного бюджету-2020, граничний дефіцит бюджету було збільшено з 96,3 млрд. грн. до 298,4 млрд. грн.

Між тим, зростаюча залежність України від імпорту продукції з високою доданою вартістю (в т.ч. тієї, що може бути вироблена в нашій країні) набуває загрозливих масштабів. Подальший її наплив при незахищеному внутрішньому ринку, безповоротно знищить промислові підприємства, навіть - цілі галузі України та заблокує створення нових. Не слід також забувати, що через введення карантину в світі, до України вже повернулось понад 650 тис. заробітчан, яких необхідно в найближчі місяці забезпечити роботою або віднайти кошти для виплат по безробіттю.

В даних умовах першочерговим та чи не найдієвішим інструментом може стати залучення на пріоритетній основі місцевих ресурсів при здійсненні публічних закупівель(а це бюджет у розмірі близько 640 млрд грн.) та надання замовлень українським або іноземним підприємствам, що мають значну локалізацію виробництва в Україні. Застосування вимог з локалізації – давня і досить успішна практика багатьох країн світу різних за рівнем розвитку, в т.ч. США (Buy America Act), Індія (Make in India), Китай, Канада, Норвегія, Бангладеш та країни СНД.

Для України дане питання сьогодні набуває вирішальної фази, адже найближчим часом АТ «Укрзалізниця» планує оголосити проведення закупівлі 205 вантажних електровозів.

Найбільш швидко та з мінімальними ризиками оновити парк електровозів можливо за умови залучення продукції та досвіду провідних світових компаній, наприклад, «Alstom», «Siemens» та інші. Реалізація подібних проектів за умови забезпечення максимально можливого рівня локалізації (не менше 50%) та повного циклу сервісного обслуговування вітчизняними підприємствами на території України у перспективі здатна повністю змінити уявлення клієнтів щодо якості послуг АТ «Укрзалізниця».

Крім цього, за нашими попередніми розрахунками, реалізація зазначеного проекту з рівнем локалізації понад 50%, матиме відчутний мультиплікаційний ефект як для 150 промислових підприємств машинобудівної та суміжних галузей України, так і української економіки в цілому. А саме:

  • додаткові надходження до бюджетів та фондів складуть близько 200,8 млн. євро, економія видатків по безробіттю – 76 млн. євро;
  • буде створено близько 4,8 тис. робочих місць;
  • українське населення отримає більший дохід у вигляді заробітної плати - близько 18,5 млн. євро на рік, що в свою чергу стимулювати споживчий попит на ринку;
  • все це позначиться на зростанні ВВП - мінімум на 3,74 млрд.грн. щорічно.

Відтак, можна вважати державним злочином перед Україною, якщо закупівля електровозів відбуватиметься з мінімальним рівнем локалізації або по імпорту і тим самим повторить прикрий досвід 2012 року, коли закупила 10 корейських поїздів Хюндай HRCS2 (при наявності українських виробників), що призвело до виводу значних коштів за кордон та надмірних витрат державного перевізника.

Підкреслюємо, рецепт зі спасіння української економіки доволі простий – Уряду лише необхідно застосувати політичну волю. Настав час вирішувати!

Зі свого боку Федерація Роботодавців України готова долучитися до координування роботи з консолідації зусиль Уряду та вітчизняних підприємств (виробників матеріалів та комплектуючих для залізничного рухомого складу), що зацікавлені взяти участь у даному проекті.

Першим кроком пропонуємо в найближчий час провести «круглий стіл» за участю очільників Мінінфраструктури, Мінекономрозвитку, ПАТ «Укрзалізниця» та вітчизняних підприємств з обговорення виробничих можливостей українських підприємств та необхідних умов для реалізації проекту з локалізації електровозів на рівні не менше 50%.