Новости

21.07.2017

Роботодавці вимагають терміново навести лад в публічних закупівлях

У Федерації роботодавців обурені ситуацією, що виникла через прогалини Закону «Про публічні закупівлі» та системи «Прозорро».

Як свідчать чисельні звернення вітчизняних товаровиробників до Федерації роботодавців, під час здійснення процедур закупівель, і особливо державних монополій, використовується схеми, що гальмують тендери та мають на меті відсторонити вітчизняних виробників від виконання держзамовлень. Для цього використовуються так звані фірми-«прокладки», що мають сумнівну репутацію та не є виробниками або офіційними дилерами (наприклад, ТОВ «Максмед Інтернешнл», ТОВ «Євроклінсервіс»). Вони використовують тактику подання чисельних безпідставних вимог до тендерних комітетів, АМКУ, судів. В такий спосіб тендери відтерміновуються або зовсім зриваються. Таким чином їм вдається опановувати фінансові потоки державних монополій, спонукати постачальників до розподілу прибутків в разі отримання замовлення, дискредитувати діяльність керівництва державних монополій.

Об'єданання організацій роботодавців харківської області «Граніт» одне із перших підняло проблему термінової активізації державних закупок національним товаровиробником і серед них — введення пріоритетів для вітчизняних товаровиробників при інших рівних умовах, — якщо урядом проголошується політика створення робочих місць і задача наповнення державного бюджету.

На практиці, по суті, виник новий вид рейдерства, який поміж іншого, призводить до простою, а іноді й до банкрутства підприємств-виробників з усіма негативними наслідками. Зокрема, до збільшення безробіття та недоотримання бюджетом податків і зборів. Наприклад, за інформацією системи «Прозорро», з початку 2017 року тільки ТОВ «Максмед Інтернешнл» було причетним до більш як 150 тендерів із загальною очікуваною сумою закупівель понад 4,5 млрд грн. Причому більшість процедур була оголошена найбільшими підприємствами та установами: ПАТ «Українська залізниця», ПАТ «Укртрансгаз», ПАТ «Укргазвидобування», ПАТ «Укрнафта», Міноборони. З цієї кількості процедур завершено лише 30%, тоді як середній показник завершених процедур в системі «Прозорро» становить більше 50%.

Ситуація, що склалася, була предметом обговорення на спеціальній нараді під головуванням Першого віце-прем'єр-міністра — міністра економічного розвитку та торгівлі Степана Кубіва, що відбулася 14 липня.

Федерація роботодавців вважає, що настав час конкретних дій, а тому вимагає:

Від правоохоронних і контролюючих органів

— Перевірити діяльність ТОВ «Максмед Інтернешнл», ТОВ «Євроклінсервіс» та пов'язаних з ними фірм і осіб на предмет навмисного втручання в процедури закупівель державними установами та організаціями. У разі необхідності

— порушити у відношенні до них кримінальні провадження на предмет корупційної складової в їх діях.

Від Кабінету Міністрів

— Внести пропозиції стосовно змін до Закону України «Про публічні закупівлі», в тому числі в частині запобігання блокування тендерних процедур недобросовісними учасниками.

— Внести зміни до постанов Кабінету Міністрів від 23 квітня 2014 р. № 117 «Про здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» та від 23 березня 2016 р. № 291 «Про встановлення розміру плати за подання скарги».

— Підготувати проект Постанови Кабінету Міністрів про підвищення ефективності здійснення публічних закупівель в частині запобігання блокування тендерних процедур недобросовісними учасниками.

— Підготувати аналіз функціонування системи публічних закупівель в частині запобігання зловживанням при оскарженні процедури закупівель за останні 12 місяців та звіт про виконання Плану заходів щодо реалізації Стратегії реформування системи публічних закупівель («дорожньої карти»), затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів від 24 лютого 2016р. №175-р.

— Внести зміни до Стратегії і плану заходів щодо її реалізації, в тому числі щодо термінового забезпечення публічного моніторингу ефективності роботи системи «Прозорро» для систематизації та аналізу всіх звернень та пропозицій суб'єктів публічних закупівель з метою уникнення блокування тендерних процедур недобросовісними учасниками.

Ситуацію коментує ФРУ: Наразі внаслідок недобросовісної конкуренції з боку так званих фірм-«прокладок» та чисельних прогалин в законодавстві, що регулює публічні закупівлі, а також недоліків в системі «Прозорро», вітчизняні виробники не мають доступу до замовлень в своїй країні. Натомість її нерідко отримують або компанії, які не мають виробничої бази та працівників, або іноземні підприємства. Останній тому приклад — результати торгів, коли український виробник програв тендер польській компанії на постачання 40 низькопольних трамваїв для КП «Київпастранс», хоча різниця цінової пропозиції скала лише 1 тис. грн. Тому сенс наших вимог полягає в тому аби створити максимально сприятливі умови для залучення до державних закупівель саме національних виробників.